Voordat ik begon aan het maken van content voor op de pagina van Weening Services heb ik in fase 1 een concurrentie analyse uitgevoerd. Aan de hand van de STARR-methode leg ik uit hoe ik deze fase heb aan gepakt. Situatie: Weening Services heeft enkele jaren geleden een bedrijfspagina aangemaakt op Facebook met de intentie om deze bij te houden voor een groter bereik. In 2019 was dit project behoorlijk verwaterd. Vanuit Weening Services was de vraag gecreëerd om de pagina nieuw leven in te blazen. Ik ben begonnen met een concurrentie analyse. Vanuit Weening Services heb ik een lijst gekregen met concurrenten in het Noorden van Nederland, maar er waren ook een aantal landelijke bedrijven opgeschreven ter inspiratie. Taak: in deze fase had ik de taak om de concurrentie en hun content in een overzicht te brengen. Zodat ik een duidelijk overzicht kon creëren en daar de content op aan passen. Actie: aan de hand van de aangeleverde lijst ben ik op onderzoek gegaan naar de concurrenten hun social media kanalen. Dit heb ik aan de hand van het 3C- en 3S-model gedaan. Hier heb ik in opgeschreven wat voor post zij maken. Hoe die er uit ziet. Of zij hashtags gebruiken en wanneer de laatste post was. Ook heb ik gekeken naar het bereik van de pagina’s als van de berichten die zij plaatsen. Aan de hand hiervan heb ik bedacht wat voor content Weening Services moest gaan maken. Ook heb ik in deze periode Hootsuite aangemaakt. Hier kon ik tijdens mijn proces van het bijhouden van Facebook de concurrenten efficiënt in de gaten houden. Ik heb per categorie in waar Weening Services in actief is een pagina aangemaakt met de concurrenten die Facebook gebruiken. Op deze pagina kon ik in één overzicht goed bijhouden wat zij plaatsen en wanneer. Iets wat mij tijdens het bijhouden van de pagina vrijwel direct opviel was dat één concurrent die sinds 2017 niks meer had geplaatst, ineens ook weer content ging plaatsen.Resultaat: Het resultaat van mijn mini-onderzoek is dat ik een goed overzicht kreeg van de concurrenten op hun website plaatsen. Wat de kwaliteit van hun content was of er afbeeldingen werden gebruikt etc. Aan de hand van deze inzichten ben ik gaan na denken over wat voor content ik op Weening Services wou gaan delen en wat ik als maatstaaf voor de kwaliteit nam. Klik hier om het gehele onderzoek te bekijken.
Reflectie: achteraf ben ik blij dat ik een concurrentie onderzoek heb gehouden. Ik heb goede inzichten gekregen in de kwaliteit van de content van de concurrenten, maar ook in het patroon van hun plaatsen. Het blijkt namelijk dat er een behoorlijk gat viel te slaan. De concurrenten waren namelijk, met nadruk op waren, in deze periode niet actief op social media. Echter toen ik in de fase content creatie was zag ik in hootsuite dat enkele concurrenten van laatste bericht in 2017, naar een erg actief account gingen. Ook gingen zij ineens van hashtags veranderen en dezelfde hashtags gebruiken. Dit vond ik een interessante bevinding.